Licznik odwiedzin:
Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin

NORDIC WALKING - zalety i korzyści


 

 

  1. Co to jest Nordic Walking? - to najprościej ujmując – spacer z kijkami.
  2. Trochę historii - sport ten wziął początek od intensywnych treningów narciarzy biegowych w Finlandii. Ponieważ chcieli być w dobrej formie przez cały rok, zaczęli latem trenować bez nart z samymi kijkami. W latach osiemdziesiątych XX w. podpatrzyli to także inni sportowcy, a 10 lat później upowszechniło się to w społeczeństwie.
  3. Działanie, zalety i korzyści Nordic Walking - prostota, łatwość i bezpieczeństwo spaceru z kijami umożliwiają uczestnictwo w nim osób z różnego przedziału wiekowego i różnej kondycji fizycznej, czyli praktycznie przez każdego. Każdy może znaleźć odpowiadające mu tempo marszu oraz postawić przed sobą indywidualny cel treningowy. Nordic Walking możemy uprawiać w każdym klimacie, w dowolnym terenie, na wszystkich nawierzchniach i co ważne - przez cały rok! Chód z wykorzystaniem kijków jest nawet 40% bardziej efektywny niż bez nich. Dynamiczne, pełne rozmachu chodzenie z kijkami pozwala zdobywać kondycję oraz rozwijać poszczególne grupy mięśni, które normalnie są zaniedbywane - a zatem ćwiczyć całe ciało. Treningowi poddawane są praktycznie mięśnie wszystkich części ciała, a badania dowodzą czynne ich zaangażowanie na poziomie około 90%. Część ciężaru ciała jest skierowana na kijki, a zatem i plecy są w bardziej łagodnym położeniu i nie ma napięcia mięśniowego zwiększającego ryzyko kontuzji. Obciążenie stawów kolanowych i kręgosłupa z każdym krokiem jest o około 5 kilogramów mniejsze niż przy zwykłym marszu. Oznacza to, że w trakcie godzinnego treningu obciążenie na kolanach jest o 10-13 ton mniejsze, przy jednoczesnym trenowaniu wytrzymałości i efektywności. Każde w ten sposób stymulowane włókno mięśniowe pomaga naszemu ciału zachować witalność, szczupłą sylwetkę i zdrowie. Nordic Walking usprawnia różne mięśnie kończyn dolnych oraz prostowniki kończyn górnych, wzmacnia mięśnie górnej części tułowia i ramion, rozluźnia okolice barków, zwiększa ruchomość górnego odcinka kręgosłupa. Tętno łatwo wzrasta do poziomu, który utrzymuje serce i układ krążenia w dobrej kondycji. Przemiana materii podlega pozytywnej stymulacji, a spalanie kalorii jest o 20% intensywniejsze niż w trakcie biegania. Podczas Nordic Walking  spalamy ok. 400 kcal/godz. (zwykły spacer ok. 280 kcal/godz.) co wpływa na redukcję zbędnych kilogramów.

.

 

Porównanie wpływu różnych elementów treningu Nordic Walking na tętno, pochłanianie tlenu i wydatek energetyczny z normalnym chodem wygląda następująco:

10-15 wzrost tętna (uderzeń/min)

4,5-5.5 wzrost pochłaniania tlenu (ml/kg/min)

1.3-1.6 METS (ekwiwalent metaboliczny) więcej

20-25% wzrost w wydatku energetycznym

1.5-2.0 więcej kcal/min